الأحد، ١٧ يونيو ٢٠٠٧

تزوجت الإخوان ،، حرية و التزام

السلام عليكم



مرحباً بكم مجدداً زوار مدونتي الكرام

في بدأ مرحلة الشباب ، يبدأ كل شاب في البحث عن ذاته ، و في القلب من رحلة البحث ، يكون الانتماء و الاتجاه السياسي ، و هنا نجد الشباب على حال من ثلاث
إما أن يكون شاباً غير مهتم و عازف عن السياسة و المشاركة السياسية لأسباب عدة لا مجال لذكرها في تلك التدوينة
و إما أن يكون شاباً يميل إلى السياسة و العمل السياسي ، و لكنه لا يجد تيار سياسي يناسبه و لهذا لا ينتسب إلى أي تيار سياسي ، و هؤلاء قلة في البلدان التي يوجد بها تعدد في التيارات السياسية
و إما أن ينجذب الشاب بطريقة أو بأخرى إلى تيار سياسي محدد و هذا هو موضوع التدوينة

و من وجهة نظري الشخصية و عن هذا الانجذاب أو الانتماء أرى أن الشاب بشكل أو بآخر يبحث عن التيار الأكثر توافقاً مع ميوله و ثقافته و اتجاهه ، لنجد في النهاية أن كل تيار سياسي يتكون من مجموعة من المتقاربين فكرياً حول رؤية سياسية معينة
و ليس بالضرورة أن يكون الجميع متفق على كل تفاصيلها ، و لكن هو نوع من التوافق و التقارب
الأمر يشبه كثيراً الزواج
فعندما يبحث الشاب عن فتاة للزواج يكون له مجموعة من المواصفات ، و بأي حال من الأحوال فإن الشاب لن يجد في أي فتاة كل الصفات التي رسمها ، لابد و أن تغيب فيها صفة أو أكثر مما رسم و حلم ، و ن يجد فيها عيباً أو أكثر ، و لكنه بالمجمل يرى أنه يستطيع التعايش مع ذلك و خصوصاً إن كانت فيها مميزات نادرة

و هكذا و بهذا الشكل أجدني أنتمي سياسياً إلى جماعة الإخوان المسلمين ، بالطبع الجماعة ليست سياسية فقط و لها جوانب عدة ، و بالطبع أنا أنتمي إليها في كل الجوانب و تختلف نسبة التوافق من جانب لآخر ، و لكنني هنا في هذه التدوينة بصدد الانتماء السياسي

هكذا أنتمي إلى الجماعة ، نوع من التوافق أتفق مع أكثر الأفكار و أختلف مع البعض ، قد أرفض بعض الموجود ، أو قد أطالب ببعض الغائب ، إذاً ليس بالضرورة كوني أحد أفراده أن أكون موافقاً على كل ما بها من أفكار و مرحباً بها ، بل إنني أجد هذا الاختلاف من شخص إلى آخر و بين البعض و البعض الآخر علامة صحية ، تدفع دائماً على المستوى العام إلى التجديد و الحراك في مواجهة الركود و الجمود

مبدأي في هذا الكلام يتفق مع كلمة الشيخ رشيد رضا للإمام محمد عبده عندما طلب الشيخ رشيد من الإمام أن يساعده في إصدار جريدة المنار في لقائه به 31 ديسمبر 1897م
حيث قال الشيخ رشيد للإمام محمد عبده
" ( إني أعاهدكم على أن أكون معكم كالمريد مع أستاذه – على نحو ما يقول الصوفية – و لكني أحفظ لنفسي شيئاً واحداً أخالفهم فيه ، عن : أن أسأل عن حكمة ما لا أعقله ، و لا أقبل إلا ما أفهمه ، و لا أفعل إلا ما أعتقد فائدته )

فقال له الإمام :
( هذا ضروري لابد منه !.. ) " (1)

أؤمن بهذه القاعدة على مستويين :
مستوى الفكر و التنظير
و مستوى العمل الفردي داخل الجماعة

أما على مستوى العمل الجماعي ، فلا مجال لهذا المبدأ ، و إنما المجال للرأي الموحد الذي يجمع عليه الأغلبية بعد طرح و مناقشة كل الأفكار و المقترحات ، ثم عمل تصويت عليها ، ما يسمى في الإسلام بـ ( الشورى ) ، و هو مبدأ تؤمن به جماعة الإخوان و تعتبره فرضاً (وأمرهم شورى بينهم ) سورة الشورى أية 38
و بعد الشورى لابد و أن يمتثل الجميع إلى القرارات التي تنتج عنها منعاً لشق الصف و توحيداً للعمل و الجهد إلا إذا كانت هذه القرارات تخالف ما أمر به الله عز و جل أو ارتأى الفرد ذلك

في هذه الأطر المختلفة و بهذه المضامين ، أفهم الانتماء السياسي و بشكل شخصي انتمائي إلى جماعة الإخوان المسلمين ، بين حرية الفكر و التعبير و حرية الدعوة إلى الأفكار و حرية العمل في الإطار الفردي بما لا يؤثر على الإطار الجماعي و بين الالتزام الجماعي و التقيد بما يجتمع عليه الأغلبية

بهذا أجدني متزوج من الجماعة ، أتوافق فكرياً معها كثيراً ، أختلف أحياناً ، في بعض الأطر ألتزم فكري و نهجي الخاص سواءً اتفق كع الجماعة أو اختلف – بما لا يضر بالنهج العام للجماعة – و في أطر أخرى أنزل على رأي الجماعة – المبني على الشورى – سواءً اختلفت معه أو اتفقت

فهل بعد كل هذا من النهج الديمقراطي سأجد من يقول ( سمع و طاعة عمياء )
و للا أنا بادّن في مالطة

أقم الصلاة يا بني

--------------------------------------------------
(1) مسلمون ثوار – تأليف الدكتور محمد عمارة – ص 453 الطبعة الرابعة – دار الشروق


*******************************************************


على هامش التدوينة

----------------


أتقدم بالشكر للسيد الدكتور / محمد السيد حبيب النائب الأول للمرشد العام للإخوان المسلمين على رسالته التي أصدرها يوم الثلاثاء الماضي بخصوص خوض الإخوان المسلمين انتخابات مجلس الشورى ، حيث خاطب الإخوان مخاطبة الأخ الذي يستشعر ما يدور بأذهان إخوانه من تساؤلات و حيرة حول هذا الأمر ، معترفاً ضمنياً في بدأ الرسالة بأن القرار كان له سلبياته و إيجابياته ، أرجو أن يتعلم قادة النظام في مصر و قادة كل المؤسسات هذا السلوك الرائع النبيل و الأخلاقي الحكيم من قادة الإخوان المسلمين ، و أهمية التواصل بين القيادة و القاعدة العريضة
حقيقةً سعدت كثيراً بهذه الرسالة و استشعرت فيها بأن والداً يشرح لابنه أمراً حيره و استفهم عنه ، نعم هو واجبه ، و أنا أشكره على أدائه الواجب و أقول له
جزاكم الله خيراً أخي و والدي الكريم ، الدكتور / محمد السيد حبيب
طالع نص الرسالة
رسالة إلى الإخوان

هناك ٢٤ تعليقًا:

غير معرف يقول...

ماشاءالله تبارك الله

بدأتم بداية قوية باذن الله..وفقكم الله

لقد طرحتم موضوع مهم جدا ربما ليس للجميع لكن اجده يمثل عندى من اكثر ما يشغل بالى لأنى لم اصل فيه بعد الى ما اريد

ولكن قريبا باذن الله سنصل

جزيتم خيرا

barbie girl يقول...

بداية موفقة ان شاء الله

غير معرف يقول...

السلام عليكم

رااااااائع جدا جدا جدا يا دكتور
انا مقتنعة تماما اني طالما اتبعت فكر معين ، ان اوافقه علي كل كبيرة وصغيرة ،
ولكننا متفقين في رؤية واحدة وفهم واحد ولا ضير ان نختلف ونتناقش ونتفاهم ، وحتي ان لم نتوصل الي رأي واحد
ولكن كلنا متفقين علي منهاج واحد وفكرة واحدة

جزاكم الله خيرا

fenoooon

غير معرف يقول...

لالالالالالالالالالا
غلطة كتابية

اقصد اني طالما اتبعت فكر معين ليس بالضرورة ان اوافقه في كل كبيرة وصغيرة

بس

fenoooon

غير معرف يقول...

دكتور كول

تتحدث اليك ام إليهم

تتحدث اليك .. تذكر نفسك .. بمدعاة انتمائك للاخوان و اعتزازك به

ام تتحدث الى من يخشى الانتماء للجماعة .. خوفا من ان يقيد نفسه بقيد السمع و الطاعة

ام الى من يطلقون لخيالهم العنان .. في كيفية التنظيم ( الفكري ) للاخوان

ايما كان حديثك

بارك الله لكما

و بارك عليكما

و جمع بينكما في خير

mohamed يقول...

ضحكني اوي تعليق منة :D

Dr cool بادّن في مالطا يقول...

السلام عليكم

أختي الكريمة شهيدة الأقصى


جزاكم الله خيراً على هذا التشجيع الذي يدفعني للمواصلة بإذن الله ، و الله أسأل أن أكون ساعدت و لو بالقليل في هذا الأمر الذي يشغلك

و أسأل الله فغي أن يوفقك و تصلي إلى ما يرضيه تعالى


اللهم أرنا الحق حقاً و ارزقنا اتباعه و أرنا الباطل باطلاً و ارزقنا اجتنابه





أختي الكريمة barbie girl
----------------------

جزاكم الله خيراً على تشريف مدونتي بزيارتكم لها ، و أرجو أن تتكرر زيارتكم دوماً ، يا صاحبة الموسيقى الهادئة





أختي و نور عنيا فنوووون ( يا سلام على التظبيط ما بين الاخوات على النت ، ييجوا يشوفوا في البيت بقول إيه ، هههههههههه)


الحمد لله إن الفكرة وصلت بوضوح ، أختي بقى يا جدعان .

ربنا يبارك فيكي و يحفظك

Dr cool بادّن في مالطا يقول...

أختي الكريمة المتميزة منة الله
-------------------------

جزاكم الله خيراص على المرور الكريم

و في الحقيقة

أحدث نفسي و إخواني في الجماعة و من هم بالخارج لا يرون الجماعة من الداخل


الغريب جداً ، أنني وجدت نفسي بالرغم من إني كنت أنتوي النقد الذاتي بشدة في هذه المدونة ، إلا أنني وجدت نفسي و في بداية تدويناتي أقدم للجماعة و أنقل إحدى الصور الرائعة من الداخل ، لأن الحقيقة أنا الجماعة كما أن فيها سلبيات بها الكثير و الكثير و الكثير من الإيجابيات ، و لذا أخاطب الجميع


و ربنا يبارك فيكي يا فندم

و عقبال عندكم إن شاء الله




أخي الكريم محمد
-------------


جزاك الله خيراً على المرور الكريم

غير معرف يقول...

السلام عليكم اخي .... جذبني كثيرا هذا العنوان وخاصة انني رايته في ساحة كل الطلبة واردت ان اعرف ما المقصود بهذا المعني وقد عرفته المهم فانت تزوجت الاخوان شىء عظيم بس لما زوجتك (الامراة الحقيقية) تزعلك فانها تحاول جاهدة ان تصالحك او حتي عندما تتشاجر معها فانه يمكن ان تتصالحا دون ان يؤثر عليك وعلي العلاقة بينكم وهذا ما لا يحث مع امراتك الاخري(الاخوان) ففى حالة الخطا او عدم الالتزام معها بشىء ما فان ذلك سوف يوءثر علي علاقتكم وسوف يسجل هذا في السجل الخاص بك وعامة الموضوع كويس

-_- يقول...

ما شاء الله

غير معرف يقول...

اتشرف بدعوتكم اخى الكريم الى هذا الموضوع الذى يناقش ما طرحتم فى هذة التدوينة


فى انتظاركم

وباذن الله سوف يتم دعوة افراد من احزاب اخرى للوصول الى نقطة تلاقى


http://www.fekretna.com/forums/index.php?showtopic=1605

غير معرف يقول...

السلام عليكم
سألت سؤال فى المدونه عندى ويهمنى جدا اعرف رأى المدونين و ازاى هيجوبوه
عسى ان تعم الافاده
.
.
.
الدعوه عامه

Dr cool بادّن في مالطا يقول...

السلام عليكم

عذراً للتأخير ، لكن التأخير كان له سبب

ربما يكون هذا السبب موضوع التدوينة القادمة

---------------------



أخي الكريم مجهول 2
----------------

أسعدني كثيراً مرورك

و لكن لي تعليق بسيط

أنه حتى بين الأزواج فإن أي خطأ يقع يتم تسجيله في ما يعرف بالعقل اللا واعي

و هذا أيضاً وارد في أي عمل مؤسسي

فلو أننا فرضنا أنك موظف بشركة فإن أخطائك يتم وضعها في سجلك ، و أعتقد أن الجماعة هي مؤسسة مثل الكثير من المؤسسات ، و لابد أن نقبل فيها بضوابط العمل المؤسسي ، و هذا لا يستوعبه كثير من الإخوان ، فربما تجد الأخ مؤدياً عمله في الشركة أو في الوظيفة التي يعمل بها على أتم وجه و لا يؤدي عمله في الجماعة بالشكل المرجو ، و قد تجد الأخ يقبل أن يكلمه مديره في العمل بحدة و بشدة كي يحافظ على مصدر رزقه ، و لا يقبل ذلك و لو على سبيل الضغط العصبي من مسئوله في الجماعة ، و هذا كله بالطبع ليس من منهاج الجماعة العملي و لكنها حالات فردية قد تكون كثيرة أو قليلة ، الله بها أعلم


و جزاكم الله خيراً على المرور




أخي الكريم شارم
--------------

أسعدني مرورك

نورتنا

Dr cool بادّن في مالطا يقول...

أخي الكريم مجهول 3
----------------

أسعدني مرورك

و لكن اعذرني لأني لن أستطيع التسجيل في منتديات أخرى غير منتدى كل الطلبة بسبب ضيق الوقت

جزاكم الله خيراً






أختي الكريمة ياسمين الخيام
---------------------

شرفتيني يا فندم و إن شاء الله ألبي دعوتكم الكريمة

Mohamed Almohandes يقول...

أخى الكريم
جزاك الله خيراً على وضع مدونتى البسيطة فى قائمة مدوناتك التى تقرأها، وأشكر لك تعليقك الرقيق فى مدونتى.

وجزاك الله خيراً على هذا التشبيه الجميل بين الزواج من حيث كونه ارتباطاً حسياً وروحياً، وبين الارتباط بالجماعة فكرياً وتنظيمياً؛ فهو تشبيه أعجبنى بالفعل.

أسعدنى قراءة ما تكتب، ولنتواصل دائماً بإذن الله.

Dr cool بادّن في مالطا يقول...

يا خبر يا أستاذ محمد

حضرتك مشرفني في مدونتي
ربنا يكرمك يا أستاذ محمد ، المدونة نورت بوجودك يا فندم

و حقيقي كان شرف ليا إني أضع اسم مدونتك في مقدمة القائمة التي أتابعها ، لأن حضرتك صاحب فكر متميز و أسلوب راقي و متحضر

و إن شاء الله نكون على تواصل دائم يا فندم

و أتمنى إن أكون عند حسن ظنك إن شاء الله و أن تنول تدويناتي إعجابك بإذن الله

غير معرف يقول...

[انا فعلا لسه شيفه المدونه دي حالا مش عارفه دا اسمه عمي حيثي ولا ايه؟

المهم الحكايه اللي حضرتك بتطرق ليها يا كوول مهمه جدااااااااااا..بصراحه انا كان مجرد طرحي للفكره دي بلاقي غضي وهجوم جامد جدا..انا مش هعمم انا هتكلم تحديدا عن الاخوان المسلمين انا مش منضمه ليهم ولا لاي تيار سياسي او ديني لسبب واحد انا لحد دلوقتي ملقتش التيار اللي بيعبر بحريه عن اضاءه بل بالعكس..بحس ان اعضاءه هماللي مسخرين انهم ينفذوا مبادئه..نرجع لموضوع الاخوان المسلمين..انا بصراحه بختلف معاهم في نقط كتيرررر ججدا اكتر مبتفق معاهم في نقاط اخري..وبمجرد اني ابين اعتراضي دا بحس ان الناس بتبصلي اني بعارض الدين الاسلامي ككل..مش فاهمه هما الناس ليه بتتصور ان اي حد يرفع شاعرا الاسلام لازم يكون مععصوم من الخطأ..وكأنه يمثل الاسلام مع ان سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم علمنا ان مفيش قداسه في الاسلام...

معلش طولت عليكم

dr.cool keep that up and God with u

Dr cool بادّن في مالطا يقول...

أهلاً يا دكتورة ضحى

مش انتي ضحى برضه ؟؟؟ :)

الاول مرحب بيكي في المدونة ، أتمنى إنها مش تكون الزيارة الأخيرة

و جميل جداً إنك شايفة إن الموضوع مهم


تعالي بقى نتكلم شوية كلام عام على حبة كلام خاص و في النهاية أهو كله كلام ورانا إيه


شوفي يا ضحى

علشان أقدر أحكم على أي حاجة في الدنيا لازم أعرف تلات حاجات عنه

الإيجابيات

و السبيات

و البيئة المحيطة

تمام كده ،، اركني القاعدة دي على جنب في مخك كده في التيمبورال لووب


القاعدة التانية إني علشان أحمك على شيئ بشكل سليم لازم أكون محايد ، و علشان كده أنا هكون محايد في كلامي ، لأن باحكم معاكي


نتكلم بقى في الكلام الخاص


أولاً إن أهاجم حد لأنه انتقد فكرتي ده غلط

طيب سؤال بس ، هو الهجوم في المناقشة غلط ؟؟؟؟

لأ مش غلط ، لأن أي مناقشة وارد إن يكون فيها هجوم و دفاع

طيب سؤال تاني ، هو الهجوم و الدفاع يكون في إيه ؟؟؟؟

أقولك بقى إن الهجوم و الدفاع يكون في الأفكار

بمعني أوضح ، إنه ماينفعش إنك تهاجمي فكرتي أقوم أنا أهاجم شخصك

أنا ممكن أرد عليكي بإني أهاجم فكرتك ، لكن الأولى من كده كمان إنك لما تهاجمي فكرتي إني أدافع عن الفكرة


تمام كده ،، يعني أي حد يرد على فكرتك بهجوم على شخصك يبقى غلطان ، سواء كان من الإخوان ، كان من اليسار ، حتى لو كان من الصحابة رضوان الله عيهم .

الأفضل هو إنه يدافع عن فكرته بشكل طيب و هادئ

الأمام حسن البنا قال كلمة رائعة

قال ( كسب القلوب أهم من كسب المواقف )

يعني لو دخلت مناقشة مع واحد الأفضل إني أسييبه يهزمني في المناقشة مقابل إني أكسب قلبه و حبه و لا أستجلب نفوره و اشمئزازه

طبعاً هتلاقي ناس كتير من الإخوان اللي انتي تعرفيهم مش بيطبقوا الكلام ده

ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لأن فيه مشاكل تربوية كتيرة ، المحاصرة الأمنية للجماعة بتعوق الجانب التربوي

طبعاً إنتي مستغربة

لأنك كنتي فاكرة إن الحصار الأمني بيعوق الجانب السياسي بس

لأ مش الجانب السياسي بس ، و الجانب التربوي كمان

هتقولي ازاي

أقولك أنا

امبارح تم القبض على 50 واحد من الإخوان في الأسكندرية في معسكرات للإخوان
و للأسف امبارح بسبب الخبر ده ألغينا معسكرات أخرى

و المعسكر من أهم وسائل التربية عند الإخوان ، لأن فكرته قائمة على المعايشة الكاملة و ملاحظة سلوك الأفراد سواء في العادات و العبادات و أيضاً المناقشات و أسلوب الحوار و الكثير و الكثير
ثم يتم تقويم كل المساوئ و العادات و الأساليب الخاطئة

و بالتالي ، توقف المعسكرات يؤدي إلى مشاكل تربوية لدى شباب الإخوان ، يستشعرها الإخوان و من خارجهم

علشان كده ممكن تلاقي كتير أسلوب المناقشة مش منضبط ، و بالتالي الأمر ده لا يعيب الفكر نفسه و لكنها عيوب في الأفراد

ممكن تقرأي في الصدد ده تدوينتين لأخويا و حبيبي الدكتور أحمد الجعلي

اسمهم ( بين الفكرة و التطبيق

http://wmdat.blogspot.com/2007/06/12.html


http://wmdat.blogspot.com/2007/06/2-2.html




تعالي نتكلم في النقطة التانية اللي انتي قولتي عليها

( انا مش منضمه ليهم ولا لاي تيار سياسي او ديني لسبب واحد انا لحد دلوقتي ملقتش التيار اللي بيعبر بحريه عن اعضاءه بل بالعكس..بحس ان اعضاءه هم اللي مسخرين انهم ينفذوا مبادئه )


بصي يا ضحى

فيه فرق بين المبادئ و التطبيقات أو التحركات

الإخوان كلهم مجتمعين على مبادئ واحدة
مافيش حد فرضها على التاني و لا حد بينفذها للتاني

تقدري تقولي هو نوع من التوافق النفسي و الفكري حول مجموعة من المبادئ

المبادئ دي موجودة في أدبيات الجماعة و أهم مصادرها مجموعة رسائل الإمام الشهيد حسن البنا

و أهم ثلاث رسائل هي

رسالة المؤتمر الخامس للإخوان المسلمين

http://www.daawa-info.net/books1.php?id=5128&bn=195&page=6



و رسالة نحو النور

http://www.daawa-info.net/books1.php?id=5135&bn=195&page=13


و رسالة التعاليم

http://www.daawa-info.net/books1.php?id=5139&bn=195&page=17



تقريباً الإخوان متوافقين فكرياً حول المبادئ المعروضة في الرسائل و التي هي قابلة لتجديد و تطوير بعضها حسب الظرف الزماني و البيئة المحيطة

و زيادة في التأكيد على هذا التوافق الفكري و توحد المبادئ فإنه يتم شرح هذه الرسائل في مرحلة تربوية معينة و على الشاب أن يبدي بعدها بكل حرية موافقته أو رفضه لهذه المبادئ و أن يبدي استعداداً للدخول في إطار الجماعة بشكل صريح أو الخروج منها


هذا عن المبادئ

أما عن التحركات

فيوجد نوعين من التحركات

نوع جزئي و نوع عام

النوع الجزئي يكون أصحاب التحرك فيه هم أصحاب القرار و يتم أخذ القرارت بشكل ديمقراطي عن طريق مناقشة ثم تصويت


أما التحركات و السياسات العامة يرسمها قيادات الإخوان المنتخبون من الإخوان أنفسهم و من الصعب استشارة كل الإخوان في التحركات العامة لأن عدد الإخوان كبير و قد يتجاوز المليون

و مثال على ذلك قرار دخول انتخابات مجلس الشورى

من الصعب أخذ رأي مليون أخ في دخول انتخابات الشورى لأن ذلك يحتاج إلى وقت كثيييييييير ، يمكن على ما نجمع كل الآراء تكون انتخابات الشورى اتعملت و خلصت

و بالتالي القرارات العامة و التحركات العامة يتم اتخاذها من قبل القيادات العامة

و لو أداء القيادات العامة أثار استياء واسع في وسط الإخوان فمن اللمكن في أقرب انتخابات تغيير هذه القيادات

طبعاً نظام الانتخابات داخل الإخوان نظام تصاعدي ، صعب شرحه لأنه معقد ، و ذلك أيضاً بسبب الحصار الأمني على الجماعة

أتمنى أن يأتي اليوم الذي يتم فيه انتخاب مكتب الإرشاد و المرشد على مستوى القاعدة العريضة و يشارك فيه أصغر الإخوان زي انتخابات الرئاسة كده بالظبط و نقرأ برامج مختلفة للمترشحين على المناصب و يكون هناك ممارسة سياسية كاملة ،، و نهيص بصراحة يعني



أما عن الأداء السياسي للإوان فهو ليس بالرائع إطلاقاً ، فالإخوان عبارة عن طفل يحبو في عالم السياسة ، و ذلك أيضاً نتيجة غياب حياة سياسية سليمة و متكاملة و حرة في مصر ، فالعمل في مناخ سياسي منفتح يكسب مهارات سياسية و تعلم سياسي من خلال التجربة و الخطأ و إعادة التقييم بشكل دوري للأداء السياسي سواء من داخل الكيان السياسي نفسه أو من خارجه ، على النقيض منه العمل في مناخ سياسي منغلق مثل في مصر و الدول العربية



يعني البيئة المحيطة دائماً لها تأثير

و آسف لو كنت صدعتك و وجعت دماغك

و بصراحة أنا طولت أوي

بس أنا طولت لأني عارف من زمان إن الموضوع ده محيرك و نفسك تعرفي عنه كتير و نفسك تتناقشي مع حد بشكل هادئ و مثمر

و كمان لأني عارف إنك بتدوري و بتبحثي

لكن انتي لازم تعرفي إزاي تبحثي صح





بجد بجد آسف على الإطالة



و بجد بجد المدونة نورت بيكي

جزاك الله خيراً

Dr cool بادّن في مالطا يقول...

إضافة صغيرة بس يا دكتورة

أنا عايز أقول من كل ده

إن فيه أخطاء في الإخوان سواء كانت تربوية أو حركية أو سياسية

لمن مش عايزين نظلم الإخوان و نقول إن الأخطاء دي بسببهم هما و بس

لأ الأخطاء دي السبب فيها حاجات كتير تانية مع الإخوان

ده بس علشان أقدر أكون منصف و حيادي

و ربنا يكرمك

هستنى زيارتك تاني إن شاء الله

غير معرف يقول...

انا جيــــت لا ابدا لا اطاله ولا حاجه يادوك. بس المشكله اني اصلا مش حسه اني ممكن اتقبل اي انشطه اخوانيه..بيقولوا ان الانطباع الاول يدوم..ونا كان انطباعي الاول عنهم متتخيلهوش عن معلومات عرفتها عن اشخاص كتير تعتبر من رموز الاخوان خاصه في الجامعات..يمكن النقطه دي عرفتها من ناس كتير مكلفين بالتعامل معاهم بصفه خاصه جدا ..دول طبعا كانوا ظباط اعرفهم..بينولي ازاي معظمهم بيتعامل في الحقيقه..وازاي كمان بيتم جذب الاعضاء الجدد وعلي أي اساس..وايه الاغراءات اللي بيتتم بيها السيطره عليهم..دا اول انطباع خدته ..حسيت ان الفكره النبيله مش بتجمع كل الاعضاء اللي رافعين لواء الاخوان بالعكس..يمكن مثلا السلفيين بحصهم بتجمعهم فكره وبتسيطر علي مسيرتهم اكتر من المغريات الاخري..بس عجبتني اوي النقطه اللي حضرتك قلت عليها ان الاخوان ينقصهم الكثير ودا مش ذنبهم لوحدهم..لا دا كمان ذنب الظروف اللي بتقيد كتير من انشطتهم..معلش انا كمان طولت..بس اصلي فعلا بلاقي ناس كتير جدا منهم لما بسمع اسباب انضمامهم للجماعه ..بجد بقول في سري(شششش) حاجه تكســــــــــــــف

Dr cool بادّن في مالطا يقول...

أهلاً يا أخت ضحى من جديد :)


أولاً أتمنى إنك تكوني قرأتي الروابط اللي أنا حطيتها في ردي السابق

أكيد مش لحقتي :D

ثانياً فيه حاجة تانية كمان عايز أقول لك عليها

إنه حتى لو الظروف التي تعيق نشاطات الإخوان مش موجودة لازم هيكون فيه أخطاء ، لأن الإخوان أولاً و أخيراً تجربة بشرية عرضة للخطأ و الصواب

يا ضحى الإخوان بيجربوا فكرة يلتمسوا فيها الصواب ليس أكثر و لا أقل
لا نجزم بأنها الصواب المطلق و لكن نؤمن بأنها أحق ما نعرف و ما آل إلينا من علم و معرفة و نصيحة ، و لو عرفنا تجربة بعينها أحق منها فلابد أن نؤمن بها و نترك تجربتنا حتى لا نكون متكاسلين
عن الحق و هاربين منه


ثالثاً

ليا ملاحظات على كلامك الأخير

1- أنك أخذتي معلوماتك من طرف واحد ، لا أدعي كذب هذا الطرف لكن بالتأكيد أنه لا يرى كل شيئ و لا يعرف كل شيئ و لا يعايش الظروف التي يعايشها الإخوان و لم يضع نفسه يوماً في موقفهم

و بالتالي إذا كنتي تبحثين عن الحقيقية فعليكي الاستماع لكل الأطراف بحياد و الأهم من ذلك في النقطة القادمة


2- لو فيه سلوكيات غلط من بعض الإخوان ، و أنا عن نفسي شوفت ده بعيني لكن ده لا يعني إن الإخوان كفكر و منهج غلط

سيدنا علي بن أبي طالب يقول

الحق لا يعرف بالرجال ، و لكن اعرف الحق تعرف أهله

و بالتالي مش ينفع أحكم على فكر الإخوان عن طريق بعض التصرفات المخطئة من بعض أفرادها ، علشان أقدر أحكم على فكر الإخوان يبقى لازم أقرأ فكر الإخوان نفسه عن طريق الرجوع إلى أدبيات الإخوان

و على فكرة ، أنا انضميت للإخوان بالشكل ده ، قرأت عن الفكرة و قرأت عن نماذج مشرفة في الإخوان

و لما اقتنعت ، طلبت منهم إني أنضم ليهم



3- أحب أعلق على كلمتك دي

( وايه الاغراءات اللي بيتتم بيها السيطره عليهم)

إغراءات إيه بس :D ، دا أول حاجة لازم الأخ يعرفها إنه دائماً معرض للإيذاء سواء كان في دراسته أو في عمله أو في مصدر رزقه أو في وقته أو معرض للسجن و الاعتقال أو تدمير ممتلكاته أو .... أو .......


يعني انتي بصي كده على القضية الأخيرة بتاعة خيرت الشاطر

رجال أعمال و مليونيرات فقدوا أموالهم و دخلوا في محاكمة عسكرية أقل واجب هياخدوا 5 سني سجن

فين الإغراءات في كده ؟؟؟

مع إن ناس بالثقل الاقتصادي ده لو كانوا سابوا الإخوان و انضموا للحزب الوطني ، كان زمانهم بقوا نواب في مجلس الشعب أو حتى وزراء في الوزارة

و انتي عارفة إن أكتر ناس الحزب الوطني بيحب إنهم ينضموا ليه هما رجال الأعمال



و أساتذة جامعة برضه في المحاكمة العسكرية ، معرضين لتدمير مستقبلهم العلمي و المهني

يبقى فين الإغراءات يا ضحى ؟؟؟؟


أنا عن نفسي في تجربتي القصيرة و الصغيرة مع الإخوان لم أحصل على أي استفادات مادية مع الإخوان ، بل قد أنفقت من مالي و من وقتي و من جهدي و هكذا كل الإخوان


يبقى فين الإغراءات دي يا ضحي ؟؟؟



أنا دايماً باحس في مناقشاتك على الساحة بإنك إنسانة عاقلة و عندك القدرة على الحكم على الأمور بشكل عادل


و ده كلامي فكري فيه براحتك

و أنا مش قلت الكلام ده علشان أرد على اتهاماتك ، لكن قلته علشان أوضح لك الصورة

و أنا برضه مش قلت الكلام ده علشان تنضمي للإخوان ، لكن على الأقل مش تظلميهم .



أنا حاسس فيكي بإنك حاسة بأهمية العمل الجماعي في إطار مؤسسة جادة تتفقي معها على الحد الأدني من المبادئ المشتركة

جميل فعلاً ، لأن العمل الفردي نتائجه و تأثيره أقل بكثييييييييير من العمل الجماعي


و حاسس كمان إنك في رحلة البحث و مش استقريتي على مؤسسة بعينها ، و ده رائع برضه لأن البحث و تحري الحقيقة و الصواب مهم أيضاً


لكن في النهاية لازم هتقدمي حاجة

و انتي حاسة بإنه لازم هتقدمي حاجة مع المؤسسة اللي تناسبك و تتوافقي معاها أياً كانت المؤسسة دي ، المهم انك تتوافقي معاها




أحكي لك حكاية صغيرة حصلت بالفعل

رائد أسرة صلاح الدين و هو أستاذ في الكلية زمان في عز شبابه كان معاه أخ تاني و أصبح دلوقتي أستاذ في الكلية برضه

الاتنين كانوا في جماعة الإخوان مع بعض

لكن الأخ التاني ده كان بيخاف جداً ، و الخوف مرض يتعارض مع العمل في جماعة الإخوان ، راح الدكتور اللي هو بعد كده أصبح رائد أسرة صلاح الدين نصح الأخ التاني إنه يسيب جماعة الإخوان و يروح جماعة التبليغ و الدعوة حيث لا توجد عندهم أي مشكلات أمنية لأنها جماعة مسالمة جداً للحكومة و لا تتدخل في السياسة

و بالفعل أخذ هذا الأخ بالنصيحة ، و اليوم أصبح مسؤلاً كبيراً في جماعة التبليغ و الدعوة


و هنا كانت حكمة الأخ رائد الأسرة ، لأنه شاف إن الأخ التاني لو كان فضل في جماعة الإخوان كان هيبقى مُعطَّل و مش بيشتغل أوي ، لكن لما هيروح جماعة التبليغ هيعرف يشتغل لأن شغلهم يناسبه و بالتالي هيقدم شيئ و شيئ كويس


و بالتالي أنا يهمني إنك تقدمي حاجة و إن كل واحد يقدم حاجة ، الأفضل إنها تكون في إطار جماعي و مش مهم أوي إنه يكون من خلال جماعة الإخوان المسلمين

أتمنى إنك تكوني فهمتيني



فيه نقطة صغيرة كمان كنت عايز أقولك عليها ، و هي إن مجرد إيماني بفكرة فأنا باعتبر إن الفكرة دي أصبحت ملكي أكثر من أي حد و إن انتمائي ليها أكثر من انتماء أي حد تاني
يعني أحياناً كده ألاقي بعض التصرفات اللي مش تعجبني من بعض الإخوة ، و أفكر في ترك الجماعة ، ألاقي نفسي بترد عليا و بتقولي ( تسيبها لمين ، إنت أولى بالإخوان منهم و من أي حد تاني ) لأن الفكرة مش ملك حد



أنا عن نفسي سعيد جداً بالمناقشة دي

و لو فيه أي حاجة مش واضحة قولي لي عليها و أنا أحاول أوضحها أكثر

و لو فيه أي حاجة عايزة تسأليني عنها إن شاء الله مش هاتأخر في إني أجاوبك عليها

غير معرف يقول...

يا فندم انا مش قصدي اعيب في اشخاص محددين ولكن اقصد الطريقه اللي بيتم بيها جذب الاعضاء اليهم او علي الاقل اغرائهم..يعني لما يجي طالب عندنا في الكليه مثلا من خارج القاهره ويادوب بيقدر يصرف علي نفسه واديله مصروف اسبوعي وبعد كدا استغرب انه اقتنع بافكاري..مجيش كمان لحد طموح واقنعه ان في يوم من الايام هيمسك وزاره كذا وككذا في دولتي المستقبليه

مجيش كمان انقي الاعضاء ع الفرازه وبالذات الشخصيه القياديه واللي بيكون ليها تأثير كبير علي الناس واطالبه انه يجمع حواليه مؤيدين..سوري في الكلمه كالعصبه
معلش في طريقه كلامي بس انا بصراحه بشوف حاجات غريبه جدا وبسمع حاجات اغرب يا دكتور كوول..وكمان من الطرفين علي فكره_

Dr cool بادّن في مالطا يقول...

:D

اهدي بس يا دكتورة ضحى
الموضوع مش مستاهل نرفزة و لا حاجة
و أنا مش قلت إنك غلطتي في أشخاص معينين
و راجعي حضرتك كلامي هتلاقيني مش قلت كده :)


شوفي يا ستي

أنا عن نفسي لا أعرف شيئ عن موضوع تقديم أموال للطلاب المغتربين

أنا فعلاً أعرف إن بيكون فيه مساعدات لبعض الطلبة اللي ظروفهم المادية سيئة بس ده مش علشان ندعوهم إلينا

كل الموضوع إن الجماعة لها دور خيري عن طريق قسم كبييييييييير في الجماعة إسمه لجنة البر و الإحسان

بتقدم مساعدات كتيرة لناس مايعرفوش أصلاً إننا إخوان

و الموضوع كله نشاط خيري زي أي جمعية خيرية

طيب هو حضرتك مش تسمعي عن الجمعية الطبية الإسلامية

الجمعية دي تبع الإخوان ، بتقدم دعم سنوي مباشر أكثر من مليون جنيه و دعم غير مباشر أكثر من 30 مليون جنيه و كل الناس اللي بتروح تتعالج فيها ناس بسيطة و مش تعرف إنها تبع الإخوان و ناس قليلة جداً اللي تعرف إن الجمعية دي تبع الإخوان

و مساعدات كتيييييير بتقدمها لجنة البر و الإحسان من خلال جمعيات أهلية للأسر الفقيرة و المعدمة


إيه المشكلة في إن الجماعة يكون لها جانب خيري

و الرسول صلى الله عليه و سلم كان مخصص جزئ من الزكاة و الصدقات للمؤلفة قلوبهم بأمر قرآني


و بعدين يا أخت ضحى ، لو احنا بنفكر بالمنطق النفعي ده ، كنا نسيب الطلاب اللي ظروفهم صعبة و نوجه كل مجهودنا للطلاب اللي أحوالهم متيسرة لأنهم هيكونوا أكثر نفعاً للجماعة


و فيه كمان نقطة غايبة عن حضرتك

لو فيه شخص كل اللي جذبه للإخوان إنهم بيقدموا له أموال يبقى ده شخص منافق و عمره ما يثبت أمام أي شدة من الشدائد و هيجي ساعة الجد و يفلسع

و بالتالي لو فيه جماعة بتبني أفراده بالشكل ده هتبقى جماعة ضعيفة لأن أفرادها أصلاً ضعفاء و سهل إنها تنهار على العكس من واقع جماعة الإخوان و التي يراها الجميع جماعة صامدة و قوية و حديدية




أما بقى كون إننا بننتقى الأفراد ، فالأمر ده حصل مع رسول الله صلى الله عليه و سلم

لأنه كان حريص على تعزيز الدعوة بالشخصيات المتميزة و النابغة في المجتمع ، و كان دايماً يدعو الله و يقول ( اللهم أعز الإسلام بأحد العُمرين عمر بن الخطاب أو عمرو بن هشام ) و عمرو بن هشام ده اللي بقى أبو جهل بعد كده

و كان رسول الله صلى الله عليه و سلم يسعى دائماً لدخول الزعماء في دينه لدرجة أنه لما جاءه سيدنا عبد الله بن أم مكتوم ليسلم و كان رسول الله يحاول إقناع زعماء قريش بالدخول في الإسلام أعرض عنه رسول الله فنزلت الآيات القرئانية الربانية تقوم سلوك رسول الله صلى الله عليه و سلم فيقول الله عز و جل ( عبس و تولى * أن جاءه الأعمى * و مايدريك لعله يزّكى * أو يذكر فتنفعه الذكرى ) ليصبح بعد ذلك سيدنا عبد الله من كبار الصحابة


لكن مع حرصنا على انتقاء عناصر الجماعة و تدعيم الصف بالعناصر الجيدة النشيطة النابغة الفعالة لا نرفض أبداً رغبة أي شخص في انضمامه للجماعة حتى و إن كان به بعض المشاكل التي لا تتوافق مع طبيعة الجماعة لكن لا نستطيع رفض رغبته لأن الجماعة ليست ملكاً لأحد


و أقول لك أن الجماعة لها طبيعة خاصة ، فهي جماعة صاحبة ابتلاءات و اختبارات و مصاعب كثيرة ، بالتالي لابد من توافر شروط خاصة في أعضائها للتكيف و طبيعة الجماعة



و أخيراً لا أعرف ما العيب في أن يجمع كل عضو في الجماعة حوله مؤيدين لفكرة الجماعة و دعوته الدائمة لغيره للاخنراط في الجماعة

أي حزب أو جماعة أو تنظيم أو مؤسسة تعتمد في عملها و انتشارها على الأفكار و العناصر البشرية ، يهمها أن تزيد من عناصرها و أن تدعوا لفكرتها و أن يزيد عدد المقتنعين و المؤمنين بالفكرة

هذا في كل الأحزاب و المؤسسات الفكرية


و هذا أيضاً ما كان رسول الله يحرص عليه دائماً

و كم من زعماء قبائل أسلموا فكانوا سبباً في دخول قبائلهم في الإسلام عن فهم و ثقة و اقتناع



ياريت بس حضرتك تهدي كده
و تقرأي كلامي بتأني

و برضه

أنا سعيد جداً بالمناقشة دي

و لو فيه أي حاجة مش واضحة قولي لي عليها و أنا أحاول أوضحها أكثر

و لو فيه أي حاجة عايزة تسأليني عنها إن شاء الله مش هاتأخر في إني أجاوبك عليها

:D

Dr cool بادّن في مالطا يقول...

أه نسيت حاجة

تأكدي يا أخت ضحى إن الشخص اللي هيدخل الجماعة بالفلوس هيفضل طول عمره ياخد من الجماعة و متظر من الجماعة إنها تعطي له على طول

مع إن المفروض إن احنا اللي بنعطي الجماعة و بنبذل من أجلها مش العكس

و بالتالي الشخص الي يدخل الجماعة علشان بياخد فلوس مش هيتوافق أبداً مع الجماعة

لأن بطبيعة الجماعة و طبقاً للوائح الداخلية ، بعد فترة معينة من دخول الفرد الجماعة بيتم تحميله بأعباء مالية و مساهمة مادية


و بالتالي ازاي الفرد اللي انضم علشان بياخد يقدر يعطي في يوم من الأيام


الفرد اللي يبيع مبادئه و أفكاره بالفلوس يبيع أي حاجة

و أكيد الجماعة مش ممكن تسلم نفسها لأفراد دي مبادئهم

لأنهم ببساطة ممكن يبيعوا الجماعة في أي وقت


و ده الحمد لله ماحصلش و مش هيحصل أبداً بإذن الله و هتفضل الجماعة دايماً صلبة و قوية

و احنا دائماً بنستشعر بحب الله لهذه الدعوة و أنه بيضع في طريقها الرجال و يحفظها من كل شر و غدر و خيانة

و دايماً بنقول : إن الدعوة تَلْفِظُ خَبَثَهَا